| ||
|
ادامه مطلب [ 21 / 2 / 1393برچسب:عدالت و امام علی ونهج البلاغه, ] [ 11:18 ] [ ا.امینیان ]
اعتدال حد وسط و مرز مطلوب تمام امور است. استاد شهید مرتضی مطهری در این باره در کتاب اسلام و نیازهای زمان جلد اول در بخش افراط و تفریط ها چنین می فرمایند: (( یکی از خاصیتهای بزرگ دین مقدس اسلام اعتدال و میانه روی است. خود قرآن کریم امت اسلام را به نام « امت وسط » نامیده است و این تعبیر، تعبیر بسیار عجیب و فوق العاده ای است. امت و قوم و جمعیتی که واقعاً و حقیقتاً دست پرورده قرآن کریم باشند، از افراط و تفریط، از کندروی و تندروی، از چپ روی و راست روی، از همه اینها برکنارند. تربیت قرآن همیشه اعتدال و میانه روی را ایجاب میکند. )) ادامه مطلب [ 4 / 2 / 1393برچسب:عدالت ,شهید مطهری, ] [ 11:5 ] [ ا.امینیان ]
پایگاه خبری تحلیلی اعتدال - شهید مطهری معتقد است مملکت داری از امور مقدسی است تعین حاکم ا ز جانب حداوند است ولی در زمان غیبت با رعایت شرایطی به افراد واگذار شده است وی انتقاداتی به عملکرد کلیسا وارد نموده و اینکه حکمران در مقابل مردم مسئول نیست و حقوق پادشاهی و الهی است و دومی واندو موضوع حاکمیت ملی را مطرح می نمایدو حکمران باید در همه جوامع پاسخگوی مردم باشد در این جاست که می گوید. ادامه مطلب [ 4 / 2 / 1393برچسب:اعتدال ,, ] [ 10:37 ] [ ا.امینیان ]
نوشتن درباره فاطمه(سلام الله علیها)كاری است بس دشوار. فاطمه(سلام الله علیها)را با چه می توان سنجید، قیاس كرد، تعریف كرد....؟ نه. فاطمه(سلام الله علیها)را فقط با فاطمه(سلام الله علیها)می توان شناخت.در آستانه میلاد خجسته این بانوی آسمانی، در گفتگو با حجة الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، نویسنده و محقق، به بررسی ابعاد اجتماعی شخصیت فاطمه(س) پرداخته ایم كه تقدیم شما می گردد. برای شروع بحث از میلاد خجسته حضرت فاطمه(س) شروع كنید... حضرت صدیقه طاهره(س) موجودی بهشتی است؛ یعنی نور پاك آن حضرت از میوه ای بهشتی كه در شب معراج به نبی اكرم (ص) داده شد، به وجود آمد. آن نور، نوری است كه با تلألؤ آن در خانه نبی اكرم(ص)، كوثر در آن جوشید. ادامه مطلب [ 30 / 1 / 1393برچسب:اعتدال حضرت زهرا, ] [ 22:18 ] [ ا.امینیان ]
نامش فاطمه دختر حزام بن خالد عامري و مادرش ثمامه بود. در حدود سال پنجم هجري در كوفه و يا اطراف آن متولد گرديد. وي در عصر خود يكي از زنان با فضيلت، پرهيزگار، عابد، با تقوا و در شعر و حديث سرآمد ديگران بود ادامه مطلب [ 23 / 1 / 1393برچسب:ام البنین, ] [ 1:1 ] [ ا.امینیان ]
«عدل» در لغت به معناي هموزن و برابر بودن دو چيز با هم است. قديميترين تصوير عيني، يا مصداق مادي كه واژهي «عدل» را بهآن ميشناختند باري بود كه بر پشت شتر يا جانوران باركش ديگر مينهادند تا از جايي به جايي ديگر حمل كنند. وضعيت فيزيكي شتر يا جانور ديگري كه براي حمل بار مورد استفاده قرار ميگرفتند بهگونهاي بود كه براي به مقصد رسيدن ناگزير ميبايست بار به دو بخش مساوي و هموزن تقسيم ميشد و در دو طرف پشت و پهلوي جانور باركش قرار می گرفت تا سنگيني يكطرف سبب كج شدن و فرو افتادن بار نشود. ادامه مطلب [ 19 / 1 / 1393برچسب:عدل و عدالت, ] [ 23:8 ] [ ا.امینیان ]
یکی از توصیههای مهم دین اسلام به پیروان خود، رعایت اعتدال و میانهروی است و از زیادهروی یا کندروی در امور زندگی نهی شده است. ادامه مطلب [ 17 / 12 / 1392برچسب:اعتدال در دوستی, ] [ 19:1 ] [ ا.امینیان ]
آنچه در پي مي آيد مقاله اي است كه در آن نويسنده با استناد به برخي آيات قرآن كريم، موضوع اعتدال و ميانه روي در زندگي و بخصوص در عبادات را مورد بررسي قرار داده و راهكار نفوذ اجتماعي در ميان مردم و براي تبليغ دين را تشريح كرده است كه با هم آن را ازنظر مي گذرانيم. ادامه مطلب [ 10 / 12 / 1392برچسب:اعتدال و ميانه روي در زندگي, ] [ 22:20 ] [ ا.امینیان ]
حضرت امير عليه السلام مي فرمايند: «ما جايگاه ميانه ايم، عقب افتادگان بايد به ما ملحق شوند و تندروان غلوکننده بايد به سوي ما باز گردند.» بي گمان زيادروي و کوتاهي که از آن به افراط و تفريط ياد مي کنند از نظر بيشتر مردم امري ناپسند و زشت است. از اين رو همواره به ديگران سفارش مي شود که از زياده روي و کوتاهي کردن در هر کاري پرهيز شود. به نظرمي رسد که اين سفارش حکم عقلاني باشد. از اين رو در ادبيات فارسي از آن به اعتدال ياد مي شود که بر گرفته از عدل است. به نظر ايشان کسي که در مسير عدالت است به دو سوي افراط و تفريط گرايش ندارد؛ زيرا عدل به معناي قرار دادن هر چيزي در جاي خود است، چنان که به کارگيري هر چيزي براي کار خاص خود مي تواند به مفهوم عدل نزديک باشد. ادامه مطلب [ 29 / 11 / 1392برچسب:اعتدال از منظر امير مؤمنان, ] [ 2:6 ] [ ا.امینیان ]
تصور کنيد سه گروه ناچارند برای رسيدن به آب از يک مبداء به سمت درياچه ای حرکت کنند. آنها برای رسيدن به درياچه فقط دو روز فرصت دارند،زيرا پس از اين مدت آب درياچه خشک می شود. گروه اول با عجله به سمت درياچه حرکت می کنند،اما به خاطر سرعت زياد متوجه پرتگاهی که در مقابل درياچه قرار دارد نمی شوند و به داخل آن سقوط می کنند . گروه دوم با سرعت متوسط و طبيعی به سمت درياچه حرکت می کنند. اين گروه در روز دوم به درياچه می رسند و از آب آن استفاده می کنند. و اما گروه سوم به خاطر سرعت بسيارکم خود بعد از هفت روز به مقصد می رسند و اثری از درياچه نمی بينند زيرا آب آن خشک شده است،بنابراين اين گروه هم مانند گروه اول از بين می روند.همان طور که در اين داستان ديديد تنها گروه دوم که با رعايت اعتدال و باسرعت متوسط مسير خود را پيمودند، توانستند زنده بمانند و از آب درياچه استفاده کنند . خوشبختانه اين اصل ساده ( رعايت اعتدال و ميانه روی) در مورد همۀ جنبه های زندگی صدق می کند و با استفاده از آن می توان از بسياری از رخدادهای ناخوشايند جلوگيری کرد. ادامه مطلب [ 29 / 11 / 1392برچسب:فضيلت ميانه روی, ] [ 2:1 ] [ ا.امینیان ]
|
|
تمام حقوق متعلق به وبلاگ پیام مهر بوده و کپی برداری با ذکر منبع مجاز است |